Sovmorgon

Godmorgon alla söta ^^ (hihi vet att det inte riktigt morgon längre men det känns så ;))
Just nu håller jag på att äta en stor frukost - en sån frukost som jag bara hinner äta när jag är ledig, härligt :)
Youghurt med havrefras och müsli, macka, te och en banan :D
Jag tycker att det är extremt viktigt att äta rätt, det är ju helt avgörande för hur du mår. Många hävdar att frukost är den viktigaste måltiden och det stämmer kanske. Tyvärr brukar jag vara lite slarvig vad det gäller frukost, särskilt när jag sover hos min pojkvän och bara vill ligga kvar i sängen och gosa en liiiten stund till...
När jag är hemma brukar jag däremot äta en ordentlig frukost med två stekta ägg på macka, apelsinjuice och någon frukt, proteinerna håller mig mätt ända fram tills det är dags att äta lunch.
För övrigt så tycker jag att det är helt fel med extremdieter. Man ska äta för att hålla sig frisk!
En diet som är ganska vanlig är LCHF. Att äta så lite kolhydrater och ersätta dem med fett är enligt mig vansinne. Jag anser att man borde äta både kolhydrater och fett, fast rätt sort. Långsamma kolhydrater som grovt bröd och fullkorn. Omättade fetter som finns i fisk, nötter och olivolja.
Jag skulle rekomendera att undvika vitt bröd, socker och liknande i större utsträckning men så klart ska man unna sig, jag tror inte att det är hälsosamt att förbjuda sig helt, är det svårt kan man ju byta ut mjölkchokladen mot mörk choklad eller något annat man tycker är gott, till exempel frukt. Och så kan man ju äta den där fantastiska muffinsen någon dag ibland! ;)
Självklart så måste man anpassa maten efter sina egna behov, både beroende på hur man tränar och hur ens kropp fungerar men det här är mina grunder :)
Ha en bra dag, njut av maten och var snäll mot din kropp!

Kommentarer
Postat av: Vicki

kloka ord :)

2012-06-12 @ 13:55:05
URL: http://vackas.devote.se
Postat av: Mäbel

Tack :D

2012-06-12 @ 16:49:11
URL: http://elliesmack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0